10 eigenschappen die een échte klantenservicemedewerker kenmerken
10 eigenschappen die een échte klantenservicemedewerker kenmerken
Goede klantenservice is belangrijk. Laat u de klantenservice van uw bedrijf uitbesteden of wordt dit intern geregeld? Klantenservice uitbesteden kan erg effectief zijn. Of bekijk deze 10 tips die niet kunnen ontbreken. Goed kunnen telefoneren en vriendelijk zijn: het zijn de belangrijkste eigenschappen van een klantenservicemedewerker. Maar welke zijn nog meer belangrijk?
Als goede klantenservicemedewerker…
1. … zijn uw communicatieve vaardigheden uitstekend
Het is misschien wel de nummer één vaardigheid van een klantenservicemedewerker: communicatievaardigheden. Praat duidelijk, begroet de beller vriendelijk en gebruik geen vakjargon. Een medewerker met goede communicatieve vaardigheden wekt vertrouwen op bij klanten, wat leidt tot een positieve ervaring met het bedrijf. De telefoondienst van SecretariA wordt uitgevoerd door communicatief sterke telefonisten.
2. … kunt u goed luisteren
De klant wil zo snel mogelijk geholpen worden. Door goed te luisteren komt u er sneller achter wat de vraag of het probleem van de beller is. Door heel gericht vragen te stellen, kunt u de beller beter begrijpen en efficiënter helpen.
3. … heeft u kennis in huis over het bedrijf
Een klant verwacht van een klantenservicemedewerker dat ze weten wat er in een bedrijf gaande is. De telefonistes van SecretariA zijn op de hoogte van uw bedrijfsprocessen en kunnen zo alle vragen van uw klanten beantwoorden en hen zonodig een onderbouwd advies geven.
4. … toont u empathie
Laat een klant weten dat u zijn of haar problemen begrijpt. Dit zal een boze klant meteen in een betere gemoedstoestand brengen. De klant weet dat hij of zij serieus genomen wordt en dat er stappen gezet worden om een oplossing voor het probleem te vinden.
5. … bent u positief
Medewerkers die werkzaam zijn in de klantenservice zijn getraind om positief te blijven. Een positieve ervaring met een klantenservicemedewerker heeft een goede invloed op klanten. Deze enthousiaste klanten praten vervolgens weer positief over uw bedrijf.
6. … bent u stressbestendig
Een gestresste klant die een klantenservicemedewerker met stress aan de lijn heeft: dat komt niet goed. Het kan soms hectisch zijn bij een telefoondienst, bijvoorbeeld als er een storing is bij de organisatie waar indirect of direct voor gewerkt wordt. Het is belangrijk om goed met deze stress om te gaan, zodat de klant alsnog rustig geholpen wordt.
7. … blijft u altijd professioneel
Soms is een klant onredelijk. Hoe graag u hem of haar ook terecht wilt wijzen, een klantenservicemedewerker blijft beleefd en rustig.
8. … bent u in staat om de klant tevreden te stellen
Een klant heeft een vraag of probleem en verwacht dat u deze oplost. Aan klantenservicemedewerker de taak om de klant tevreden te stellen door met oplossingen te komen. Is er geen oplossing, biedt de klant dan alternatieve opties aan.
9. … kunt u met meerdere dingen tegelijk bezig zijn
Een telefoon die blijft rinkelen, mails die binnenkomen en andere administratieve zaken die gedaan moeten worden. Een werkdag van de klantenservicemedewerker is druk en veelzijdig. De klantenservicemedewerker dient het overzicht te kunnen houden en met meerdere dingen tegelijk bezig te kunnen zijn.
10. … bent u zich bewust van commerciële kansen
Een klantenservicemedewerker begrijpt welke beslissingen en acties het bedrijf ten goede zullen komen en doet zonodig een stapje extra om dit te bereiken.
Hulp nodig van zo’n goede klantenservicemedewerker? De telefoonservice van SecretariA zijn een aanwinst voor uw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op.